Designbyrån Splitz

Hos oss på Splitz möts varumärken och människor, relationer byggs och resultat skapas. Vi är en designbyrå som sedan 1992 har arbetat med strategi, design och kreativa lösningar.

Strategi

Vår egenutvecklade strategiska metod Ja!Va? har hjälpt ett hundratal företag att hitta rätt i sin kommunikation. Under vår workshop Ja!Va? får alla en tydlig bild av varumärket och företaget får en värdegrund att stå på, både när det gäller inter och extern kommunikation.

Design

Vi tänker igenom allt och skapar design som hänger ihop hela vägen. Kommunikativa lösningar för både digitala och tryckta kanaler som hjälper dig att nå kunder och skapa merförsäljning.

Kreativitet

Utifrån värdegrund och grafisk identitet bygger vi på med kreativitet för att ge ditt varumärke den extra uppmärksamhet det förtjänar. Vi skapar kreativa lösningar som står ut från mängden i både tryckta och digitala kanaler, event, film och mycket mer.

Varumärkesarbeten

TreCe, materialprovlåda
Genom vår egenutvecklade strategiska metod Ja!Va? skapar vi en tydlig värdegrund för ditt företag. En Ja!Va? utförs i en workshop som resulterar i en värdekarta. Värdekarta blir sedan företagets ledstjärna i de beslutsprocesser som rör varumärke och marknadsföring.
Vi tar även fram en marknadskarta som visar kommunikationens väg via mediamix och kanaler till respektive målgrupp, samt fokusering på uppföljning. Metoden bygger på enkelhet, så att alla på företaget snabbt kan ta till sig företagets helhetsbild och kommunikation.
En Ja!Va? kan även göras i en bantad digital version.

Grafisk identitet

Crierum, helhet
Vi skapar grafiska identiteter. Den viktigaste delen i ett identitetsprogram är utan tvekan logotypen, sedan kommer färger, bildspråk och även tonalitet i texter. Beroende på verksamhetens behov hjälper vi dig att bygga vidare med typografi, grafiska element och rörlig bild. Vi hjälper dig, hela vägen.

Profilprogram

Träullit, visitkort
En grafisk identitet resulterar nästan alltid i någon form av profilprogram. Ett profilprogram av traditionell bemärkelse innehåller bland annat brevpapper, kuvert och visitkort men nuförtiden kompletteras det ofta med faktura och offertmallar, mejlsignaturer och mallar för inlägg till sociala medier och platsannonser.

Logotyper

Autoexperten, logotyp
Vi människor exponeras för hundratals logotyper varje dag. Men hur många når fram? För att en logotyp ska synas och kommas ihåg behöver den särskilja sig från mängden, med detaljer som är unika. Den behöver vara relevant och uttrycka de känslor och värden som verksamheten vill förknippas med. Splitz har gjort hundratals logotyper genom åren varav flera har uppmärksammats på internationella designsidor. Hos oss är en logotyp alltid hantverksmässigt välgjord och är anpassad för att fungera tekniskt oavsett kanal.

Trycksaker

Jobman, produktkatalog
Tryckta medier har givetvis minskat under de senaste åren men för många företag är det fortfarande en stor och viktig del av kommunikationen med kunder. Vi skapar kundtidningar, produktkataloger, broschyrer och annonser åt våra kunder. Men tekniken går framåt många av våra trycksaksproduktioner är nu digitaliserade vilket bland annat gör att text och bilder kan läsas in från kundens affärssystem för att säkerställa att samma information används i alla kanaler. Korrekturprocesser och kvalitetssäkring underlättas också genom webbaserat korrektursystem.

Webb

Dala Energi, webbsida
Ett företags webb är ofta det första en ny kund möts av och är därför den största chansen till att göra ett bra första intryck. Oavsett om du vill ha en enkel webb som ska fungera som ett skyltfönster för din verksamhet eller om du behöver en avancerad webb med kopplingar till externa system så kan vi hjälpa dig. Splitz skapar kommunikation, design och användarvänlighet. När projektet kräver avancerade tekniska lösningar så tar vi in specialkompetens från våra samarbetspartners, allt för att säkerställa att vi kan leverera efter just dina behov.
Webbhotell och sökmotoroptimering han vi erbjuda med hjälp av våra samarbetspartners. Lösningarna anpassas givetvis efter varje kunds förutsättningar och önskemål.

Kampanjer

Handelsbanken, valstuga
När ditt varumärke behöver extra uppmärksamhet låter vi kreatörerna arbeta fritt. Vi arbetar fram annorlunda lösningar och tar ut svängarna för att ni sticka ut från mängden. Resultatet blir ofta en kampanjidé utöver det vanliga. Det kan bli ett event, en annorlunda annonskampanj eller något som bara ska skapa en snackis på stan. Vi vågar utmana dig. Frågan är om du vågar tacka nej?